Boekrecensie: Dr. Jetske’s Huidboek

De afgelopen maanden ben ik me steeds meer gaan interesseren voor de wetenschap achter huidverzorging. Daarmee bedoel ik dat ik graag lees over welke ingrediënten effectief zijn voor het bestrijden van bepaalde huidproblemen, gebaseerd op klinisch onderzoek. Tot voor kort gebruikte ik voornamelijk producten met natuurlijke ingrediënten, omdat ik dacht dat deze producten beter voor de huid zijn. Maar in feite deden ‘groene’ cosmetica weinig voor mijn huid met puistjes en andere onzuiverheden, waardoor ik toch meer open begon te staan voor producten met synthetische ingrediënten. Tijdens mijn zoektocht naar werkzame cosmetica kwam ik de blog van Jetske Ultee tegen, en daarmee ook haar boek over huidverzorging.

Dr. Jetske's Huidboek 2
Titel
: Dr. Jetske’s Huidboek
Auteur: Jetske Ultee
Genre: non-fictie
Uitgever: Uncover Skincare
Jaar van uitgave: 2012
Aantal bladzijdes: 151

★★★

Zoals de titel van het boek al aangeeft, is het geschreven door een dokter. Ultee heeft geneeskunde gestudeerd en is nu werkzaam als onderzoeksarts op het gebied van dermatologie . Dit houdt in dat ze verstand heeft van het menselijk lichaam en dat ze op de hoogte blijft van ontwikkelingen in de cosmetische wetenschap. Het klinkt misschien als een open deur, maar ik vind dit gegeven toch wel belangrijk om te benadrukken. Tegenwoordig is iedereen met een internetverbinding in staat om zijn of haar eigen platform op te zetten. Het voordeel hiervan is ook meteen het nadeel: elke leek krijgt een stem, waardoor misleidende of zelfs verkeerde informatie verspreid kan worden. Daarom is het belangrijk om waarde te hechten aan de kennis van experts, zoals Ultee. Wetenschap is immers geen mening .

Dr. Jetske’s Huidboek mag dan relatief gezien dun zijn, maar het staat barstensvol informatie over de huid en hoe men er het beste voor zorgt. Ik heb het boek binnen een paar uur uitgelezen en daarna heb ik de voor mij relevante stukken opnieuw doorgenomen. De informatiedichtheid ligt namelijk vrij hoog, dus het herlezen van passages kan zeker helpen om de vele tips en adviezen goed op te nemen. Het boek bestaat uit elf korte hoofdstukken, waarin Ultee onder meer de volgende onderwerpen behandelt: huidtypen, verzorgingsroutines, goede en slechte ingrediënten, aandoeningen zoals acne en rosacea, en zonnebescherming. Bekijk de afbeelding hieronder voor de volledige inhoudsopgave.

Dr. Jetske's Huidboek 3

Een van de grootste toegevoegde waardes van het boek is hoofdstuk 4, genaamd ‘Wat zit er in dat potje?’. Hierin geeft Ultee een uitgebreide lijst met ongewenste en nuttige stoffen voor huidverzorging mee aan de lezer. Bewapend met deze informatie wordt het analyseren van ingrediëntenlijsten al een stuk makkelijker voor mensen die niet zijn afgestudeerd op cosmetische wetenschap. Natuurlijk is het nog steeds een hele klus, maar de lijst in hoofdstuk 4 geeft in ieder geval meer houvast dan in je eentje proberen uit te vogelen of eucalyptus nou goed of slecht voor de huid is. Ik kan alvast verklappen dat dit een huidirriterende stof is en daarom beter vermeden kan worden. Het feit dat eucalyptus een plantaardig ingrediënt is, wil nog niet zeggen dat het een gewenst effect op de huid heeft. Natuurlijk betekent niet per se goed en synthetisch betekent niet per se slecht. Zoals Ultee het treffend verwoordt:

Het beste is dus ingrediënten te kiezen die werkzaam en veilig zijn, en dan maakt het eigenlijk niet uit of het over natuurlijke of synthetische stoffen gaat.

Ik waardeer het zeer dat ze de naturalistische dwaling aanpakt . Verder ontmaskert ze andere fabeltjes rond huidverzorging, zoals het idee dat je een aparte oogcrème nodig zou hebben. Dat is volstrekte onzin. Op heldere wijze legt Ultee uit hoe de zaken in elkaar steken, waarbij ze zich baseert op wetenschappelijke feiten. Een ander waardevol stuk uit het boek is hoofdstuk 9, genaamd ‘Uit de zon jij’. Hierin wordt benadrukt hoe belangrijk het aanbrengen van zonnebrandcrème is voor zowel onze gezondheid als onze schoonheid: het helpt tegen huidkanker én rimpels.

Dr. Jetske's Huidboek 4

Ondanks al deze positiviteit rond Dr. Jetske’s Huidboek zijn er ook een aantal kritiekpunten aan te wijzen. Zo ligt de focus grotendeels op de verzorging van het gezicht, waardoor de rest van het lichaam onderbelicht blijft. Gezien de titel van het boek is dit nogal teleurstellend. Ik had graag een hoofdstuk over de verzorging van handen, voeten en oksels willen lezen. Uiteraard zou je kunnen beargumenteren dat de tips en adviezen voor het gezicht ook gelden voor de rest van het lichaam. Maar de huid is daar anders, waardoor er andersoortige problemen kunnen optreden. Denk bijvoorbeeld aan het bestrijden van eelt en de veiligheid van aluminium in deodorants.

Dr. Jetske's Huidboek 5

Daarnaast vind ik de vormgeving van het boek niet bepaald een succes. Door de paginavullende foto’s en opvallende typografie doet het denken aan een tijdschrift, in plaats van een non-fictietitel. Dit doet enigszins afbreuk aan de gewichtigheid van de informatie die wordt gepresenteerd door Ultee. Ik had liever een extra hoofdstuk over lichaamsverzorging gehad dan tientallen pagina’s met typografische afbeeldingen. Ook lopen zinnen vaak te ver door onderaan de bladzijde, wat het leesgemak belemmert. Iets meer witruimte was dus fijn geweest.

Toch is dit boek zeker de moeite waard voor mensen die op zoek zijn naar gefundeerde informatie over de huid. Ik raad het vooral aan voor degenen die willen leren over effectieve ingrediënten en geschikte verzorgingsroutines. Dr. Jetske’s Huidboek is beschikbaar als paperback (24,95) en e-boek (9,99) .